Discriminatie door Open VLD?

Op 16 januari 2017, over deze onderwerpen: Goed bestuur

"Meerderheid stak stokken in de wielen"

WORTEGEM – N-VA-RAADSLID BOUWT STALLEN VOOR 85.000 VLEESKIPPEN

Naast de woning van N-VA-oppositieraadslid Gert Van Driessche (49) in Wortegem verrijzen momenteel twee gigantische kippenstallen, waarin hij maar liefst 85.000 vleeskippen zal houden. Al kwamen die er niet zonder slag of stoot. "De bestuursmeerderheid probeerde stokken in de wielen te steken, waardoor mijn plannen maanden vertraging opliepen", betreurt Gert.

Wie onlangs voorbij de Keerstraat in Wortegem reed, heeft ongetwijfeld al de twee stallen opgemerkt die er momenteel worden gebouwd op een lap grond van N-VA-kopman Gert Van Driessche. Binnenkort zal hij er maar liefst 85.000 vleeskippen kweken. "Ik ben 49 jaar. Het is nu het moment om zoiets te doen", steekt Van Driessche van wal. "Kippenvlees is een product waar ik in geloof, want iedereen eet kip. Zelfs wie moet diëten", bedenkt hij. "Vandaar dat ik voortaan maar halftijds meer zal lesgeven aan het Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartinstituut in Waregem om me hierop te kunnen focussen. De bouw is momenteel volop aan de gang en ik hoop dan ook in maart te kunnen starten. Eindelijk, want ik moest eigenlijk al lang begonnen zijn", zucht Gert. "Dat was echter buiten de bestuursmeerderheid van Open Vld gerekend, die me stokken in de wielen stak.

Gunstig advies

"De adviezen van alle ambtenaren waren gunstig, zowel op het vlak van milieu als van stedenbouw", verduidelijkt Gert. "Tijdens het openbaar onderzoek werd bovendien geen enkel bezwaar ingediend. Toch vond het schepencollege het nodig om met vier mensen naar Gent te gaan om de aanvraag van de milieuvergunning ongunstig te beïnvloeden. Tevergeefs, want de Bestendige Deputatie heeft de milieuvergunning direct goedgekeurd. Uiteindelijk heeft het schepencollege de stedenbouwkundige vergunning geweigerd en heb ik mijn vergunning in beroep bij de provincie toch kunnen bekomen, weliswaar met verschillende maanden achterstand als gevolg. Een andere landbouwer met identiek dezelfde plannen, bekwam wél zonder probleem zijn vergunning. Het schepencollege werkt dus duidelijk met twee maten en twee gewichten", betreurt het oppositieraadslid. "Eigenlijk zou het voor iedereen gelijk moeten zijn, ongeacht de politieke voorkeur."

Geen politiek spel

Burgemeester Luc Vander Meeren (Open Vld) benadrukt dat het gemeentelijk standpunt in deze zaak 'geen politiek spel' is. "We hebben gewoon geoordeeld op basis van enkele objectieve criteria", aldus Vander Meeren. "Volgens ons horen 85.000 kippen thuis in een industriezone, niet in een buitengebied dat in de nabijheid van enkele natuurgebieden ligt. Ook de wegenis is er niet geschikt voor het zwaar vervoer dat dergelijke activiteit met zich zal meebrengen. Het klopt dat we in het andere dossier wel een positief advies hebben gegeven, maar je mag geen twee verschillende dossiers met elkaar gaan vergelijken. Een dergelijke vergelijking gaat niet op."

Door: THOMAS VANDEWALLE 14/01/2017 - 03u54 - HLN