Discriminatie in de adviesraden

Op 28 september 2013, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Te veel politieke vriendjes in adviesraden

Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen - 28 Sep. 2013

Pagina 43

Open Vld haalde bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen een absolute meerderheid in Wortegem-Petegem. “Maar niet enkel het schepencollege kleurt tegenwoordig volledig blauw”, klaagt gemeenteraadslid Gert Van Driessche (N-VA). “Ook in de verschillende adviesraden zien we het aantal leden met liberale achtergrond toenemen. Nochtans moet een adviesraad zo objectief mogelijk advies geven aan het gemeentebestuur”, klinkt het. “Tijdens de gemeenteraad van afgelopen donderdag stelden we tijdens de geheime zitting zelfs vast dat de dochter van schepen Dhondt in de Gecoro zetelt als plaatsvervangend lid. De Gecoro is trouwens de enige adviesraad waar de leden een zitpenning van 125 euro per zitting opstrijken. We zijn niet de enigen die zich hier aan storen. Ook collega-oppositiepartij CD&V is niet te spreken over deze manier van werken.”

”Klopt”, zegt CD&V-voorzitter Edwin De Brauwere. “Alle bewegingen binnen de adviesraden worden compleet blauw gekleurd. De eigen mensen worden hier dan ook duidelijk naar voren geschoven. Anciens van een andere kleur worden plots bedankt voor bewezen diensten. Zoiets vind ik niet kunnen. We kunnen de gang van zaken aankaarten in de oppositie, maar verder is het zeer moeilijk voor ons om hier iets aan te veranderen.”

Burgemeester Luc Vander Meeren (Open Vld) reageert verbaasd wanneer we hem de reacties voorleggen. “Het is delicaat omdat het vooral om zaken gaat die uit de geheime zitting komen, maar ik kan wel zeggen dat hun ontevredenheid niet blijkt uit hun stemgedrag. Zo werd de aanstelling van verschillende leden bijna unaniem goedgekeurd en werd er donderdag zelfs iemand van CD&V aangesteld. Ik begrijp dan ook niet goed wat hun bedoeling is.” (TVR)