Johan Delmulle lijsttrekker

Op 10 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

WORTEGEM-PETEGEM Johan Delmulle maakt zijn comeback in de gemeentepolitiek. Het is hij die in Wortegem-Petegem de lijst van N-VA/WP2000 zal trekken. Opvallende kandidaat op de tweede plaats is Nicole Van der Straeten die de overstap maakt van CD&V.

Na twaalf jaar burgemeesterschap moest Johan Delmulle zowel bij de verkiezingen van 2006 als bij de herverkiezing van april 2007 zijn meerdere erkennen in Open Vld. Zo kwam zijn WP2000 in de oppositie terecht, waarna hij er zelf de brui aan gaf. De partij maakte niet veel later de overstap naar N-VA, maar trok in 2012 zonder Delmulle naar de kiezer. N-VA werd de tweede grootste partij, maar Open Vld behaalde de absolute meerderheid. Daar wil de partij nu verandering in brengen en daarvoor worden de grote middelen ingezet. Eén daarvan is de terugkeer van Delmulle. Het is hij die de lijst zal trekken. “Als men mij dat komt vragen, kan ik zoiets moeilijk weigeren”, vertelt Delmulle. “Wij willen terug in het schepencollege geraken. We trekken trouwens niet als N-VA naar de kiezer, maar wel als N-VA/WP2000. Er is dus ook plaats voor onafhankelijken op de lijst.”

Opvallende kandidaat op de tweede plaats is huidig CD&V-raadslid Nicole Van der Straeten. Zij hoopte dat CD&V en N-VA een kartel zouden vormen, maar de CD&V-achterban zag dergelijk scenario niet zitten. Uit onvrede maakt ze nu de overstap. Gert Van Driessche, die in 2012 nog de lijst trok voor N-VA, krijgt de voorlaatste plaats op de lijst toebedeeld. Lijstduwer wordt Marnix Vervaeck.