Liberale bestuursploeg verhoogt de belastingen

Op 21 december 2013, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Liberale bestuursploeg verhoogt belastingen

Het Nieuwsblad/Vlaamse Ardennen - Gentse Rand - 21 Dec. 2013

Pagina 37

Wortegem-Petegem verhoogt de personenbelasting van 6,5 naar 7,7 procent. Tegelijkertijd wordt 10 miljoen euro geïnvesteerd. Blikvangers zijn de realisatie van de nieuwe recreatiezone in Wortegem en de omvorming van het oude schooltje in Moregem. Paul Darragas

Wortegem-Petegem De Wortegem-Petegemnaren zullen volgend jaar dieper in de portemonnee moeten tasten om hun belasting te betalen. De meerderheid van Open VLD besliste om de personenbelasting van 6,5 naar 7,7 procent te verhogen. De opcentiemen op de onroerende voorheffing blijven ongewijzigd.

’Een vergelijking met gelijkaardige gemeenten leerde dat de personenbelasting in Wortegem-Petegem wel laag was. Nu zitten we op het gemiddelde van vergelijkbare gemeenten’, merkt schepen van Financiën Frank Cnudde (Open VLD) op. ‘Had het bestuur de juiste keuzes gemaakt, dan hoefde een belastingverhoging niet’, countert N-VA-fractieleider Gert Van Driessche. ‘Het bestuur kiest steevast voor luxe en prestige en niet voor betaalbare kwaliteit. De bouw van de sporthal had met een miljoen euro minder gekund. De restauratie van de hoeve de Ghellinck kostte twee miljoen euro, alleen al dat cijfer zegt meer dan genoeg.’

Ook CD&V heeft zware kritiek op de belastingverhoging. ‘En zeker omdat tegelijkertijd de geboorte- en huwelijkspremie worden afgeschaft’, benadrukt Nicole Van Der Straeten.

Het gemeentebestuur voorziet in zijn meerjarenplanning voor de periode van 2014 tot 2019 een investeringsprogramma van tien miljoen euro.

De realisatie van de nieuwe recreatiezone in de dorpskom in Wortegem komt eindelijk in zicht. Gedurende twee legislaturen wordt al over dit dossier stevig gedebatteerd. Achter het gemeentehuis zijn twee voetbalvelden met bijhorende accommodatie voorzien.

Het plan omvat voorts de bouw van een loods en een polyvalente zaal en de uitbreiding van het containerpark. Het prijskaartje bedraagt anderhalf miljoen euro. Het containerpark wordt trouwens vanaf 1 februari betalend.

Prijzig dossier is voorts de uitbreiding van het kerkhof van Wortegem. De gemeente voorziet 960.000 euro om er de centrale begraafplaats van Wortegem-Petegem aan te leggen.

Een belangrijk project is ook de herinrichting van het oude schooltje in Moregem. Bedoeling is om het pand om te vormen tot een gemeenschapszaal voor de verenigingen. De werken worden op 1,1 miljoen euro geraamd.

Maar de zwaarste dobber is de vernieuwing van enkele belangrijke wegen. De Waregemseweg wordt in de richting van Waregem verder aangepakt en ook de heraanleg van de Oudenaardseweg in Moregem is gepland. Voor de wegenwerken zet het gemeentebestuur een bedrag van 3,8 miljoen euro opzij.

N-VA vindt dat het gemeentebestuur ook in de geplande investeringen te wijd gaapt: ‘Een uitbreiding van de begraafplaats in Wortegem is weggegooid geld en de inrichting van een socio-cultureel centrum in Moregem kan met veel minder geld.’

PAUL DARRAGAS