Verdwijnt een deel groen van de pastorij Petegem voor appartementsblokken?

Op 27 oktober 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Goed bestuur

Met onderstaande brief en op de gemeenteraad van 26 oktober ll. hebben we ons best gedaan om de beslissing uit te stellen naar de volgende legislatuur.

OPEN VLD heeft hier geen rekening mee gehouden en beslist dat de wedstrijd voor de verkoop van de pastorij van Petegem doorgaat, wat wij ten zeerste betreuren!

Vindt u ook niet dat het centrum van Petegem voldoende volgebouwd is en de pastorij best eigendom blijft van de gemeente, zodat u er ook kan van genieten?

Omdat er zich geen kopers aanboden via FED-net, heeft het Open VLD-schepencollege nu een wedstrijd uitgeschreven: wie het beste plan heeft, kan de pastorij kopen. Men voorziet een bouwoppervlakte van 600 m² (bestaande uit 3 bouwlagen) + mogelijkheid tot een bijgebouw (van 2 bouwlagen). Dit betekent dat er tot minimum 20 wooneenheden  kunnen gerealiseerd worden.

N-VA Wortegem-Petegem gaat daar niet mee akkoord! Wij willen de pastorij NIET verkopen, maar WEL gebruiken voor de noden van de inwoners, zoals kinderopvang, gebruik door verenigingen, een plekje groen waar u zich kan ontspannen.

We zullen er alles aan doen wat binnen ons bereik is, om deze verkoop niet te laten door gaan. Daarom plaatsen we op de volgende gemeenteraad van donderdag 26 oktober een extra agendapunt om dit dossier uit te stellen naar de volgende legislatuur. Zo kan u bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar uw voorkeur duidelijk maken: Open VLD wil verkopen, N-VA wil niet verkopen.

Mocht ons voorstel niet goedgekeurd worden in de gemeenteraad, laten we dit niet rusten. Want uit een woonbehoeftestudie van november 2015 blijkt dat er in onze gemeente geen nood is aan extra woongebied, wél aan aangepaste woonvoorzieningen voor ouderen én kleinere woongelegenheden. In het wedstrijdreglement telt dit slechts voor 10 % mee van de punten. Dit is dus te verwaarlozen.

We beseffen dat de kans klein is dat ons voorstel zal aanvaard worden, maar we willen alles uit de kast halen om deze unieke kans niet te laten voorbijgaan.
Met een hart voor Wortegem-Petegem én onze kinderen, strijden we verder!